Źródła kwasów tłuszczowych.


Źródła kwasów tłuszczowych i ich znaczenie w utrzymaniu prawidłowego profilu lipidowego
Rodzaj kwasu tłuszczowego Źródła
Kwasy tłuszczowe nasycone produkty mleczne, pełnotłuste (masło, sery, śmietana, mleko), smalec, łój, tłuste mięso, olej palmowy, olej kokosowy
Kwasy tłuszczowe nasycone olej rzepakowy, oliwa z oliwek i inne oleje roślinne, margaryny, migdały, orzechy laskowe, tuńczyk, sardynki
Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) Omega 3: olej lniany, olej rzepakowy, olej sojowy, tłuste ryby morskie (np. śledź, makrela, łosoś)

Omega 6: olej słonecznikowy, olej kukurydziany, olej z pestek winogron, olej sojowy, olej rzepakowy
Tłuszcze „trans” (z uwodornionych olejów) tłuszcz cukierniczy (krakersy, ciasta, pączki), “fast-food”
Źródło: http://www.phie.pl/pdf/phe-2009/phe-2009-4-447.pdf

Głównym celem w profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych jest redukcja stężenia „złego” cholesterolu (LDL) oraz obniżenie zawartości trójglicerydów. Istotną kwestią przy tego typu problemach zdrowotnych jest prawidłowy dobór spożywanego tłuszczu. Ma on znaczący wpływ na utrzymanie prawidłowego profilu lipidowego. Istnieje związek pomiędzy kwasami tłuszczowymi nasyconymi a przyspieszeniem rozwoju miażdżycy poprzez podwyższenie stężenia cholesterolu całkowitego i cholesterolu frakcji LDL. W leczeniu i profilaktyce zaburzeń lipidowych niezwykle ważne jest spożywanie ryb. Są one źródłem kwasów Omega-3. Źródłem Omega-3 jest także olej rzepakowy, który w polskich warunkach może być stosowany w diecie śródziemnomorskiej.

Innym cennym składnikiem olejów roślinnych są sterole roślinne. Konkurują one z cholesterolem zawartym w tłuszczach nasyconych o wchłanialność - dlatego pomagają nam w utrzymaniu prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi.

Szczególnie zalecanym tłuszczem jest olej rzepakowy, który może być spożywany na surowo i stosowany do smażenia. Ponad to, że jest on doskonałym źródłem cennych kwasów nienasyconych (ALA i LA), które również wpływają na prawidłowy poziom cholesterolu, to charakteryzuje się także ich idealnym stosunkiem (Omega-6 do Omega-3) tj. 2:1 oraz zawiera sterole roślinne.

Po więcej ciekawych informacji o oleju rzepakowym zapraszamy na
www.pokochajolejrzepakowy.eu
https://www.facebook.com/olejrzepakowy/

Znajdziesz nas w następujących miastach

dietetyczny catering Wrocław dietetyczny catering Warszawa dietetyczny catering dietetyczny catering Wszytkie prawa zastrzeżone. Copyright 2013r. Sztuka Jedzenia ©. sztukajedzenia.pl
Projekt i wykonanie: bluestudio.pl